Wat moet ik doen als ik mijn Thuiszorg op de afgesproken dag niet kan ontvangen?
Het kan voorkomen dat u verhinderd bent om de Thuiszorg te ontvangen, bijvoorbeeld door ziekte of een bezoek aan een arts. U dient Broeder en Zuster Zorg dit uiterlijk 24 uur voor het afgesproken tijdstip door te geven. Indien u dit NIET doet, zijn wij genoodzaakt extra kosten in rekening te brengen. Ook wanneer u op vakantie gaat is het belangrijk dat u dit minimaal twee weken van te voren doorgeeft aan uw zorgcoördinator.
Ontvang ik ook Thuiszorg op feestdagen?
De feestdagen zijn dit jaar als volgt:
Nieuwjaarsdag
Zaterdag – 1 januari 2022
1e Paasdag
Zondag – 17 april 2022
2e Paasdag
Maandag – 18 april 2022
Koningsdag
Woensdag – 27 april 2022
Suikerfeest
Maandag – 2 mei 2022
Bevrijdingsdag
Donderdag – 5 mei 2022
Hemelvaartsdag
Donderdag – 26 mei 2022
1e Pinksterdag
Zondag – 5 juni 2022
2e Pinksterdag
Maandag – 6 juni 2022
Offerfeest
Zaterdag – 9 juli 2022
1e Kerstdag
Zondag – 25 december 2022
2e kerstdag
Maandag – 26 december 2022
Ik zou graag meer uren Thuiszorg willen. Hoe kan ik dit regelen?
Hoeveel betaal ik voor Thuiszorg?
Voor de Thuiszorg die u ontvangt op basis van een indicatie vanuit de Wlz bent u een eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte van dit bedrag wordt door het CAK vastgesteld op basis van uw inkomen, gezinssamenstelling en het aantal uren verleende zorg. Het CAK stuurt u elke vier weken een nota voor de eigen bijdrage. Meer informatie over het CAK is te vinden op de website van het CAK (hier kunt u ook uw eigen bijdrage uitrekenen).
U kunt ook gratis bellen met het CAK via telefoonnummer 0800 1925.
Krijg ik een vaste Thuiszorg medewerker toegewezen?
Welke werkzaamheden mag de Thuiszorg uitvoeren?
Voor hulp op het gebied van uw huishoudelijke werkzaamheden kunt u contact opnemen met uw zorgcoördinator of uw gemeente. Deze helpt u bij het vinden van een geschikte aanbieder.
Heb ik inspraak in de dag en het tijdstip dat ik de Thuiszorg ontvang?
Als dit voorkomt wordt u hierover uiteraard ook geïnformeerd.
Zorgverzekeringswet (Zvw)
De inhoud van het basispakket is door de overheid wettelijk vastgesteld en voor iedereen hetzelfde. Het bevat alle noodzakelijke zorg zoals ziekenhuiszorg, medicijnen, hulpmiddelen en huisartsenzorg. In het polis overzicht van uw zorgverzekeraar vindt u een compleet overzicht van de vergoedingen in het basispakket en de voorwaarden die daarbij kunnen gelden. De hoogte van de premie verschilt per zorgverzekeraar.
Chronisch ziek en verzekeren
Als chronisch zieke ben je vaak aangewezen op zorg en hulp. Het is dan ook van belang om een goede aanvullende zorgverzekering te hebben. Elk jaar kun je voor 1 januari kiezen voor een andere verzekeraar om je basis- en/of aanvullende verzekering onder te brengen.
Let wel goed op! Verzekeraars hebben voor de aanvullende verzekering géén acceptatieplicht. Wil je de aanvullende verzekering onderbrengen bij een andere verzekeraar, dan kan het gebeuren dat deze u weigert. Zeg daarom nooit uw aanvullende verzekering op voordat u een nieuwe heeft.
Basispakket zorgverzekering 2017
Aanvullende verzekering
Premie en polis
Eigen risico en eigen bijdrage
Overzicht Zorgverzekeraars in Nederland
Wat kost thuiszorg?
Persoonsgebonden Budget (PGB)
Per 1 januari 2015 werd het Trekkingsrecht voor het Persoonsgebonden budget (PGB) ingevoerd. Dit betekent dat het zorgkantoor uw PGB niet meer naar uw eigen bankrekening overmaakt, maar dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) uw zorgverleners betaalt. Het zorgkantoor controleert vooraf of u uw PGB mag besteden aan de zorg die u wilt inkopen. U geeft zelf via een factuur, een urenbriefje of een maandelijkse betaling door aan de SVB welk bedrag aan uw zorgverlener(s) moet worden uitbetaald. De SVB betaalt vervolgens uw zorgverlener(s).
Wilt u meer lezen over Trekkingsrecht? Klik dan hier voor informatie van de SVB over Trekkingsrecht.
Klachtenregeling voor cliënten
Hierdoor zijn we in staat om onze zorgverlening naar u toe te verbeteren.
Klachtenregeling voor cliënten (indienen)
U kunt uw klacht ook per brief indienen bij:
Broeder en Zuster Zorg
T.a.v. de klachtenfunctionaris
Postbus 470
2990 AL Barendrecht
De klachtenfunctionaris bekijkt samen met u op welke wijze uw klacht het beste kan worden opgelost. Het streven is om uw klacht binnen tien werkdagen af te handelen.
Klachtencommissie
Indien u het niet eens bent met de geboden oplossing, kunt u een beroep doen op de onafhankelijke klachtencommissie van Stichting klachtencommissie van Gezondheidszorg.
Uw klacht kunt u dan schriftelijk indienen bij:
Stichting Klachtencommissie Gezondheidszorg
T.a.v. de ambtelijk secretaris
Lotterstraat 34
2021 TG Haarlem
Na het onderzoek krijgt u z.s.m. een oordeel van de commissie over uw ingediende klacht. Het bestuur van Zorgbruggen ontvangt het advies en zal op basis hiervan maatregelen nemen om het probleem op te lossen. U krijgt daar dus schriftelijk bericht van.