fbpx

In plaatst van de tijd vol te kletsen over koetjes en kalfjes, kun je als professional in de thuiszorg beter een waardevol gesprek hebben met ouderen. Dat kan zelfs met weinig tijd!

THUISZORG
De thuiszorg heeft niet altijd veel tijd, maar kan desondanks toch vragen stellen. “Ik heb niet zo heel lang de tijd om met u te praten maar ik zou wel graag willen weten wat het leukste is wat u vandaag, deze week of dit weekend heeft meegemaakt?” Op deze manier stel je een open vraag en daag je de cliënt uit om na te denken.

1 Stel open vragen
Dat zijn vragen die beginnen met hoe, wat, waarom, wie of welke. Het kunnen ook vragen zijn als: ‘Kunt u daar iets meer over vertellen? Open vragen zijn belangrijk omdat ze uitnodigend zijn en bij de ander het denken in werking zetten.’

2 Stel eenvoudige vragen
Juist eenvoud is voor een goed gesprek van belang. Luister daarom heel goed naar de ander en probeer korte, directe en eenvoudige vragen te stellen. Laat het ook bij die eenvoudige vraag, stel hem zonder uitleg eromheen en wacht rustig tot de ander begint met antwoorden.

3 Vraag naar verheldering
Als je niet wil dat er misverstanden ontstaan en als je de ander wil begrijpen, stel dan vragen ter verheldering. Vraag of de cliënt begrijpt wat je zegt of vraag wat de cliënt precies bedoelt: wat hij of zij verstaat onder een bepaalde term of wat nu precies zijn of haar punt is.

4 Vraag naar een gedachte, ervaring of gevoel.
Specifiek vragen naar iemands gevoelens en gedachten brengt je dichter bij waar het voor die persoon om gaat. Vraag naar welke emoties je cliënt voelde bij een bepaalde gebeurtenis. Was hij boos, schaamde hij zich, was hij angstig of juist blij?

5 Vraag naar een oordeel
Als je vraagt naar wat je cliënt ergens van vindt en vraagt waarom hij of zij dat vindt, geeft dat vaak verdieping aan het gesprek. Je komt erachter wat belangrijke waarden of principes zijn voor je cliënt.

6 Stel hypothetische vragen
Het kan heel leuk of verhelderend zijn om eens hypothetische vragen te stellen of een gedachten-experiment te doen (Stel nou dat we…….. hoe zou jij dan………?). Dit brengt mensen in een andere situatie en buiten hun vaste denkkaders. Geef wel duidelijk aan wanneer je weer over de werkelijke situatie hebt.

6.5 En ……. durf te wachten
Durf te wachten op een antwoord! Soms komt het antwoord niet direct wanneer je iemand een vraag hebt gesteld. De verleiding is dan groot om de ander te gaan ‘helpen’ door zelf alvast een antwoord te suggereren, of in te vullen wat je denkt dat de ander wil gaan zeggen.Vaak is het goed om even te wachten. Laat gerust en stilte vallen en laat die even duren.